Recept på Play Doh-lera

Här kommer receptet på Play Doh-leran:

5 dl mjöl
2 dl salt
5 dl kokande vatten
2 msk olja
1 tsk alun eller citronsyra (som konserveringsmedel)
Några droppar karamellfärg om leran är till för lek

Gör såhär:
Blanda torra ingredienser för sig och flytande för sig (för att karamellfärgen skall bli jämn) och häll sedan i flytande ingredienserna i de torra, lite i taget. Jag använde elvisp med degkrokar och knådade degen jämn när allt var blandat.



Förvara degen i en plastpåse så håller den minst i en månad.


Det finns också en annan deg, trolldeg, som man kan blanda hemma. Enligt recept på nätet innehåller den mer salt så jag kommer hålla mig till denna framöver när dottern börjar leka själv med leran om ett antal år.
Nu ska jag bara ha den till gipsavtryck så jag skippade att färga den.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0