KärleksMUMS

Ikväll har det blivit kakbak och inte vilken kaka som helst. Vissa kallar dem Moccarutor eller Snoddas men jag säger KÄRLEKSMUMS, det är väl en perfekt mix - kärlek och mums?! ;)

Jag brukar baka Leilas kärleksmums (med Marabou mjölkchoklad) men även det här receptet är en klar favorit och här har du receptet (källan):

Ingredienser till kakan:
150 g smör
2 ägg
3 dl strösocker
3 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 msk kakao
1,5 dl mjölk
4,5 dl vetemjöl

Ingredienser till glasyren:
50 g smör
3 msk starkt kaffe eller 3 msk vatten och 1 tsk snabbkaffepulver
1 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
3 dl florsocker

Garnering:
2 dl kokosflingor

Tillvägagångssätt:
Sätt på ugnen på 225°C. Smörj och bröa en ugnsform (ca 40 x 32 cm med minst 3 cm hög kant) eller klä den med bakplåtspapper. 
Smält smöret och låt svalna.
Vispa ägg och socker pösigt.
Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao, vispa.
Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta smöret, vispa ihop till en jämn smet.
Bred ut smeten i ugnsformen och grädda i nedre delen av ugnen i 225°C i 10-15 minuter.

Gör under tiden glasyren; smält smör i en kastrull, ta bort kastrullen från plattan och tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker. Vispa till en jämn smet.

Bred glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm och strö över kokosflingor.
Låt glasyren stelna och skär sedan kakan i bitar.

Voila!



Kommentarer
Per Uppsäll

I vår familj heter dom "bruna med lurv" :D

2012-03-08 @ 11:41:05
Sara

Haha, kär kaka har många namn ;)

2012-03-08 @ 13:29:42
URL: http://liteomsara.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0