Gravid v 27

Gravid v 27 (+5)


Nu du, nu börjar vi snacka storlek på magen. Man kan inte längre skämta om gaser i magen eller att man åt för mycket på lunchbuffén - det ser snarare ut som om man svalde kocken! ;)

Det är nu 86 dagar som återstår tills storken kommer, det närmar sig med stormsteg! Jag hoppas på snabba dagar så man äntligen får se det lilla pyret man har i magen. <3 Lilla underverket rör sig fortfarande väldigt mycket, vänder och vrider på sig och sparkar som bara den, speciellt när man sitter ner och något är emot magen. Jag har till och med känt sparkar på vardera sida om magen samtidigt - hur sjutton bär den sig åt? Har mini lärt sig gå ner i split kanske?! Nu sker det allt oftare att den sparkar inåt ryggen och upp mot revbenen. Det känns!

Vågen visar nu +9,5 kg och det känns det också, på alla sätt och vis. Känner mig stor och klumpig. Nog för att vikten är väldigt centrerad ;) , men det är tungt att resa på sig och röra sig som normalt - tungt att bara vara ibland. Man småspringer inte längre uppför trappor som tidigare och Hästbacken i Visbys innerstad känns som en lååång, svart skidbacke när man skall upp och luncha på stan. Så är det. Jag trodde aldrig att jag skulle säga detta men det är till och med jobbigt att sitta - man sitter ju 8 timmar framför en dator på jobbet varje dag och redan efter en halvtimme börjar ryggen värka - av att sitta still! Trist :( Ställer man sig upp känns det i höfterna, så what to do? Det är onekligen lite av ett i-landsproblem att det är jobbigt att sitta så det är bara att uthärda :) Men det tråkigaste av allt är att man kan glömma allt vad långpromenader heter, jag som älskar att promenera - men efter en 2-timmarspromenad förra veckan stod det klart att man helt enkelt får låta bli, efter att jag kom hem och slappnat av så kändes det som om höften/bäckenet var av!

Nej hu vad gnälligt det blev nu, annars mår jag faktiskt toppen och det verkar den lille göra också och det är huvudsaken! ;) 

Barnet:
Barnet är nu ca 35 cm lång och väger omkring 1,2 kg. Dess ansikte har blivit lite rundare. Foten mäter 4 cm, lårbenet 5 cm och huvudets diameter är nu 7 cm. Skulle barnet födas i vecka 27 har det mer än 90% chans att överleva, det har allt som behövs för ett liv utanför livmodern. Nu återstår mognad och tillväxt. Barnet är fortfarande mycket magert då det inte har lagt på sig något underhudsfett ännu. Huden är röd, tunn och täckt med fosterfett. Ögonen och ögonlocken är fullt utvecklade. Barnets hörsel har förfinats och det uppfattar mer nyanserat
röster, musik och plötsligt höga ljud.

Blivande mamman:
Det är nu den sista tredjedelen av graviditeten som återstår, den sista så kallade trimestern. Vid den här tiden i graviditeten känner många kvinnor av alla möjliga slags besvär. Ryggproblem är vanligt förekommande, pga av att den allt tyngre magen gör att det blir svårare att hålla ryggen upprest. Det gör att kvinnan lätt blir trött, både i nacke och i korsrygg. Tänk på hållningen och vila genom att ligga ner en stund varje dag och lägg gärna en kudde i svanken vid sittande läge. Livmodern har nu vuxit så mycket att dess översta del befinner sig 7 cm ovanför naveln. Det är viktigt att du tar god hand om dina tänder, gravida utvecklar lätt plack.



Kommentarer
Cookie

Du är så fin gumman! Miss u!

2011-09-28 @ 09:09:02
Sara

Vad gullig du är gumman! Saknar dig också, min lilla cookie - kom hit! :) Puss på dig min vän

2011-09-28 @ 12:33:30
URL: http://liteomsara.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0