Supergoda muffins

Igår bakade jag muffins!
Jag fick smaka dessa första gången på fredagsfikat på jobbet för längesen och har bakat dem sen dess, kallar dem Jaaps muffins för det var han som bjöd på dem :) Jag tänkte dela med mig av receptet, det kommer här:

Ingredienser för ca 20 muffins:
150 g smör
3 ägg
3 3/4 dl strösocker
2 1/4 dl vetemjöl
6 msk kakao
1 1/2 tsk vaniljsocker
1 tsk salt

Ingredienser glasyr:
75 g smör
2 1/4 msk vetemjöl
3/4 strösocker
2 1/4 msk kakao
1 1/2 dl mjölk
1 1/2 dl vispgrädde

Tillvägagångssätt:
Sätt ugnen på 175°C (150°C om varmluftsugn)

Kaka: Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ihop mjöl, kakao, vaniljsocker och salt separat i en skål, blanda sedan ner det i det avsvalnade smöret. Skeda upp i formar och grädda i ca 15 min, kolla att de är lite "kladdkakiga" i mitten så låt dem inte stå för länge. Låt svalna.

Glasyren: Smält smöret och tillsätt mjöl, socker och kakao. Rör runt och tillsätt mjöl och grädde. Koka tills det tjocknar (bränner lätt fast, glöm inte att röra hela tiden). Lägg en klick glasyr på varje muffins.

Förvara i frysen och servera den DIREKT från frysen, då är de extra goda!


 



Kommentarer
Berså

Åh, låter supergott ! Dessa måste jag testa.... Tack för receptet !

2011-10-24 @ 13:01:53
URL: http://bersabutik.blogspot.com
Sara

Ja det får du göra! Varsågod, hoppas de blir bra! :)

2011-10-27 @ 20:22:26
URL: http://liteomsara.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0