Gravid v 30

Gravid v 30 (+1)


Såhär ser den ut nu, fina magen. Magen är faktiskt större i verkligheten än vad den ser ut att vara på bild, det måste vara vinkeln. Nu är det 10 veckor kvar, 69 dagar för att vara exakt. Det känns både långt gånget och att det är långt kvar. För tillfället tycker jag bara att allt står still, att tiden går långsamt...

Barnet rör sig hela tiden i magen, lika livlig som vanligt. Man ser klart och tydligt hur hela magen rör sig om dagarna. 

Barnet:
Bebisen är nu 40 cm från topp till tå och väger omkring 1,4 - 1,8 kg. Även om bebisen ligger skyddad av livmodern och en liter fostervattnet som den ligger i kan den känna och reagera på mammans smärta. Man kan se med ultraljud hur bebisen övar på att andas för att göra sig redo för världen utanför. Om den sväljer fostervatten i fel struprör kan mamman känna hur den får hicka. Om bebisen föddes nu skulle den kunna hålla sig varm utan kuvös. Huden börjar bli mjuk och len allteftersom underhudsfettet utvecklas. Fettet isolerar mot kyla och fungerar som en energireserv.

Blivande mamman:
Livmodern, moderkakan och vätskemängden kommer att öka stadigt under de kommande 10 veckorna och du kommer förmodligen att gå upp ungefär ett halv kilo per vecka. Eftersom du blir större blir det allt svårare att röra sig snabbt. Du är inte längre så smidig och du bör vara försiktig för att undvika att trilla och skada dig eller bebisen. Tänk på att bibehålla en god hållning när du sitter och står; det kommer att underlätta för dig och minska risken för smärtor i ryggen. Du bör rulla över på sidan innan du stiger upp efter liggande position för att undvika att belasta magmusklerna som är uttänjda och svagare än normalt. Försök att äta allsidig och nyttig mat, det påverkar mer än du tror och du kan må mycket bättre.



Kommentarer
Therese

Snygg mage!! Nu börjar det bli spännande :o).

2011-10-14 @ 23:38:07
URL: http://rippo.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0