Saffransbullar med vit chocklad

I helgen bakade jag löjligt goda saffransbullar med vit chocklad.



Här är receptet till 100 stycken:

Till degen behöver du:
100 g (söt deg) jäst
4 dl socker
1 l mjölk
400 g smör
2 g saffran
1 tsk salt
6 ägg (+ 2 ägg till pensling)
28 dl vetemjöl

Till fyllningen behöver du:
150 g smör
400 g vit choklad

Låt smöret stå framme så det blir rumstempererat och lättarbetat. Stöt saffranen i en mortel med lite socker. Värm mjölken fingervarm.

Smula ned jästen i en bunke och häll i sockret tills jästen har lösts upp. Häll i mjölken, smöret, saffranet, saltet och de lätt vispade äggen. Häll i mjölet lite i taget och arbeta ihop till en jämn deg.

Låt degen jäsa i 30-45 min under bakduk.

Hacka den vita chockladen. Dela degen i fyra delar och kavla ut till rektangulära plattor. Bred ut smör och chockladen på degen och rulla ihop degen på längden. Skiva upp och lägg i bullformar på en plåt. 

Låt bullarna på plåtarna jäsa under bakduk i ca 20 min. 

Pensla bullarna med vispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda mitt av ugnen på 200 grader i 10-15 minuter.

Sen är det bara att NJUTA av supergoda bullar!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0