Gravid v 18

Gravid v 18 (+4)
 

Jag älskar min mage! :) Tröttheten gör sig påmind och orken är inte riktigt som den brukar vara, men jag mår bra. Jag har gått upp nästan 5 kg och magen har växt rejält under de senaste veckorna. Jag tror jag känt rörelser men det var så otydligt så jag är inte säker, känner varje kväll och väntar med spänning på att få kontakt med den lille.

Barnet:
I vecka 18 är din bebis 13 till 14 cm lång från huvud till stjärt och tack vare de nu ökande fettdepåerna väger den omkring 230 gram. Den hitintills snabba tillväxten kommer nu att sakta ned något till ett något lugnare tempo. 

Det finns fortfarande plats i livmodern och din bebis kommer att vara aktiv under perioder då den kan sparka eller till och med göra kullerbyttor! Runt den här tiden blir kan bebisen också börja känna av alltmer intryck från världen utanför magen och gör sin närvaro känd genom sparkar och slag. Benen genom vilka ljuden passerar till innerörat har förkalkats och hårdnat, och de nervbanor som tar emot och processar signaler från hörselcellerna utvecklas, vilket innebär att bebisen nu kan höra. Allteftersom graviditeten fortlöper kommer bebisen att vänja sig vid återkommande ljud, så som dina hjärtslag, röster, blodet som strömmar genom navelsträngen och andra vardagliga ljud. Den kan också bli skrämd av höga, plötsliga ljud.

Blivande mamma:
Livmodern har fortsatt att växa upp i din mage. Om du mäter så kan du känna den ungefär på två fingrars bredd under naveln. Din livmoder är vid det här laget ungefär lika stor som en Nätmelon. När det gäller viktuppgång varierar den från kvinna till kvinna, men genomsnittliga viktökningen i vecka 18 på mellan 4,5 och 6 kilo.

Är du förstföderska kan du troligen uppfatta de första rörelserna från barnet, men det kan också dröja ytterligare ett par veckor. Det beror både på hur barnet ligger, var moderkakan är placerad och om du ger dig tid till att känna efter. I början kan du uppleva det som att det bubblar till i magen. Många beskriver det som att det ”fladdrar”. När det inte längre går att ta fel på vad det är du känner kommer du förstå att du har känt av barnets allt starkare rörelser en tid. Känslan av att barnet verkligen är en självständig individ och att du är dess mamma infinner sig allt lättare. De flesta kvinnor mår bra under den här tiden i graviditeten. Det är ofta en harmonisk period och många upplever att håret, huden och ögonen får en ny spänst och glans. Det är nu i vecka 18 ni erbjuds ett rutinmässigt ultraljud. Eftersom ultraljud är ett slags fosterdiagnostik är det naturligtvis helt frivilligt. 



Kommentarer
Malin Hejdenberg

:) Myyysigt!

2011-07-26 @ 06:55:42
Clara

Så fin så!

Jag kommer ihåg med Max att jag tyckte att de första rörelserna upplevdes som kurr i magen och som en tvättmaskin där något mjukt rullade runt. Guuuud så mysigt det var!! Hoppas att min beskrivning är till någon hjälp. :)

När tusan ska vi ses???

kramar

2011-07-26 @ 09:02:29
URL: http://cklaris.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0