Gravid v 39+2

Såhär ser man ut nu när nästan hela tiden har gått:


(Jo jag vet, inte så fancy outfit med gravidlinne och mysbrallor men vad fasen, tio över tolv en fredagkväll sitter man inte direkt i balklänning, inte jag iallafall :p)

Nu är det inte många dagar kvar! :D 
Mini är fullt utvecklad, ca 50 cm lång och väger ca 3500 g. Hickar och sparkar om vartannat, allt är i sin ordning. Måttet man mäter över magen går neråt vilket visar att bebisen sjunker ner mer och mer. Hjärtfrekvensen ligger fortfarande runt 130. För min del så har järnvärde sjunkit igen, så jag får komplettera med smarrig (läs: fruktansvärd) blutsaft. Alla mina andra värden ser bra ut och nu har vågen vänt - vilket är helt normalt, har gått ner till 74,6 kg. Förutom förkyldningen känner jag mig piggare och mer utvilad nu när jag varit hemma denna vecka. Sammandragningarna är MÅNGA och man undrar VARJE gång om det är dags ;)

Såhär i slutet av graviditeten kan jag konstatera följande, att:
- Jag kommer sakna magen och känslan av plutten i magen, det är magiskt..
- Huden är ett fantastiskt organ, hur kan det tänja sig så mycket? (hoppas det drar ihop sig lika bra som det töjer ut sig bara!)
- Man kan fylla sina dagar om man är föräldraledig, utan att bli rastlös
- Jag är så himla nyfiken på vem vårt barn är
- Magen är så stor att när den kurrar hör man det i stereo ;)
- 9 månader gick rätt fort ändå...såhär i efterhand
- Oron för att bebisen inte är frisk och välskapt är så stor och påtaglig nu när det närmar sig...men jag intalar mig att det går bra ändå, vad som än blir och händer
- Golvet känns bara längre och längre ner när man nu tappar något - och inte fasen är det benen som växt!
- Enda cravingen som kvarstår nu är valnötter, åh dessa underbara valnötter. Det är det första jag äter när jag vaknar, det jag äter när jag småäter ur skafferiet ca 20 ggr per dag, det sista jag äter innan jag lägger mig och finally - det jag äter när jag är uppe om nätterna och knallar omkring i huset i brist på annat att göra
- Jag inte än upplevt känslan att vara trött på graviditeten (som alla pratar om), det känns faktiskt väldigt bra allting
(- Jag i mitt stilla sinne undrar om det här är sista gången jag skriver ett inlägg i kategorin graviditet för den här gången...)
- Slutligen, att jag NÄSTAN är redo för storken, har bara ett gång punkter på min att-göra-lista inför jul och så vill jag efter det ha en dag att vila ut. Förkyldningen får gärna försvinna helt också, sen så - bring it on! Mitten på nästa vecka blir helt perfekt ;)

DET ÄR NÄRA NU!



Kommentarer
Ewa Törnlöf

Jättefin mage tycker jag. Lycka till när ni kommer dit. Många kramizar från mi.

2011-12-17 @ 12:08:51
Pepparkakan

Du är så söt med dina to-do lists! :) Är ju en sann användare av dessa själv men har börjat inse mer och mer att det kanske inte alltid funkar i samarbete med storkleverans ;) Pöss!

2011-12-17 @ 13:06:14


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

LiteOmSara

Här tänkte jag dela med mig av just mig, mina intressen och valda delar ur mitt liv

RSS 2.0